Zaloguj się Rejestracja Lista zakupów

  • Koszyk: (pusty)

Koszyk

Brak produktów

Dostawa 0,00 zł
Suma 0,00 zł

Koszyk Realizuj zamówienie

Nasze marki

Jod

0 Comment
2013-07-09 20:40:39
 

Jod jest niezbędny dla prawidłowego działania tarczycy. Jod wpływa na tarczycę będąc składnikiem produkowanych przez nią hormonów: tyroksyny i trójjodotyroniny, które regulują przemiany energetyczne, wzrost, rozmnażanie, syntezę białek, rozwój i pracę mózgu oraz układu nerwowego. Pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów, paznokci i zębów. W ciele człowieka znajduje się od 15 do 30 miligramów jodu z czego dwie trzecie ogólnej ilości jodu znajduje się w tarczycy.

Niedobór

Niedobór jodu prowadzi do niedoczynności tarczycy i powstania na szyi wola endemicznego. W przebiegu niedoczynności tarczycy obserwuje się:

  • zmęczenie i brak energii,

  • zaburzenia pamięci i sprawności intelektualnej,

  • depresję,

  • dreszcze,

  • bóle stawów,

  • upośledzenie słuchu,

  • wypadanie włosów,

  • podatność na przeziębienia i infekcje dróg oddechowych,

  • objawy przyspieszonego starzenia się

  • przyrost masy ciała

Stany niedoboru jodu w okresie ciąży mogą prowadzić do niedorozwoju płodu, zarówno fizycznego jak i umysłowego, zwanego kretynizmem.

Nadmiar

Nie są znane objawy zatrucia czy nadmiaru jadu spowodowane jodem naturalnym. Dopiero ponad dwudziestokrotne przekraczanie dawek jest szkodliwe i doprowadza do nadczynności tarczycy i powstawanie wola. Stan ten objawia się nadpobudliwością, przyspieszonem pracy serca, przyspieszonym metabolizmem, nieodpornością na podwyższoną temperaturę, chudnięciem, niepokojem i wytrzeszczem oczu.

Źródła

Jod występuje w wodzie, powietrzu (zwłaszcza w okolicach nadmorskich), w glebie, a więc również w produktach roślinnych wyhodowanych na bogatym w jod podłożu. Bogatym źródłem jodu są ryby morskie, owoce morza oraz sól nie oczyszczona lub jodowana, drożdże, morszczyn, cebula.

Dzienne zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na jod (μg/osoba) wg zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

 

Niemowlęta
0 - 0,5
0,5 - 1,0
40
50
Dzieci

1 - 3 lat
4 - 6 lat
7 - 9 lat

70
90
120

Młodzież

chłopcy 10-12 lat
chłopcy 13 - 15 lat
chłopcy 16 - 20 lat

dziewczynki 10-12 lat
dziewczynki 13 - 15 lat
dziewczynki 16 - 18 lat

150
150
160

150
150
160

Mężczyźni
19 - 25 lat
 - aktywność fizyczna mała
 - aktywność fizyczna umiarkowana
 - aktywność fizyczna duża

26 - 60 lat
 - aktywność fizyczna mała
 - aktywność fizyczna umiarkowana
 - aktywność fizyczna duża

powyżej 60 lat


160
160
160


160
160
160

160

Kobiety
19 - 25 lat
 - aktywność fizyczna mała
 - aktywność fizyczna umiarkowana
 - aktywność fizyczna duża

 26 - 60 lat
 - aktywność fizyczna mała
 - aktywność fizyczna umiarkowana
 - aktywność fizyczna duża

ciężarna - II połowa ciąży
karmiąca
powyżej 60



 
0 Comment